Să-i cunoaștem mai bine pe copiii cu CES, pot fi și copiii noștri
Cerințele
educaționale speciale sunt acele cerințe care derivă din nevoile speciale ale
unor persoane, generate de existența unor disfuncții la nivel intelectual,
senzorial, fizic, psiho-afectiv, socio-economic, cultural (MECTS – Ordinul
5574/ 2011).
Astfel,
putem considera că se încadrează în categoria CES: copiii cu dificultăţi
motorii, sindrom Down, dificultăţi de vorbire, tulburări de comportament,
autism, deficit de atenţie şi hiperactivitate (ADHD), dar şi cei care trec, pur
şi simplu, printr-o perioadă mai grea (abandon familial, abuzuri, tulburări
psiho-emoționale care dizabilitează formarea normală a personalității
copilului).
Un
climat cald, înţelegător, creat de familie, şcoală, societate, împreună cu
terapii şi educaţie personalizate individual, îi creează copilului cu cerinte
educationale speciale o bază solidă de dezvoltare, putându-se preveni, în acest
mod, tulburările emoţionale şi de comportament.
Copiii
şi tinerii cu CES. Diferiti, dar egali!
Conceptul
de CES presupune o abordare care consideră că fiecare copil este unic, poate
învăţa dacă este identificat tipul de învățare specific particularităţilor
individuale ale sale.
Elevul
cu CES are nevoie de condiţii de învăţare care să stimuleze şi să sprijine
dezvoltarea sa, un curriculum adaptat şi individualizat.
Consiliul
Judetean Dolj, sprijin permanent pentru elevii cu CES
"Consiliul Judeţean are în coordonare unităţi
de învăţământ pentru copii cu nevoi speciale, vorbim despre Şcoala Gimnazială
Specială "Sf. Mina", Liceul Tehnologic Special "Beethoven",
de Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Sf. Vasile” astfel că este normal
ca împreună să căutăm surse de finanţare şi metode prin care să uşurăm procesul
educativ atât pentru aceşti copii, cât şi pentru cadrele didactice. În această
perioadă suntem în cursul derulării unui proiect prin care am achiziţionat
tablete şi laptopuri pentru aceste şcoli speciale, este vorba despre accesarea
unui program european, Competitivitate, prin care am reuşit să luăm aproximativ
800.000 de lei, iar prin intermediul lui am cumpărat 380 de tablete şi 56 de
laptopuri. Şcoala Gimnazială Specială
"Sf. Mina" a intrat în posesia a 120 de tablete şi 21 de laptopuri,
toate conectate la internet şi cu toate facilităţile incluse. Acesta este doar
unul dintre programele pe care Consiliul Judeţean le derulează cu aceste unităţi de învăţământ.De-a lungul
timpului ne-am implicat financiar şi în dotarea şcolilor cu mobilier şi
aparatură pentru laboratoare, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională
Dolj este, de asemenea, sub coordonarea noastră şi cred că are cele mai bine
dotate şi moderne laboratoare din acest spectru. Bineînţeles că nu ne vom opri
aici, vom continua derularea de proiecte europene şi pot spune că încercăm să
finalizăm în această lună proiectele pentru demararea reabilitării clădirilor
pentru Şcoala Gimnazială Specială "Sf. Mina" şi pentru Liceul
Tehnologic Special "Beethoven". Împreună cu conducerea acestor
unităţi de învăţământ, în fiecare an, am mai avut proiecte de îmbunătăţire a
procesului educativ prin care au fost achiziţionate diferite echipamente pentru
a ajuta cadrele didactice să comunice mai uşor cu copiii, astfel au fost aduse
table interactive, mobilier specific, dar şi tot felul de gadgeturi necesare",
a declarat Cosmin Vasile, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj.
Şcoala
Gimnazială Specială "Sf. Mina” Craiova are misiunea de a promova „o şcoală
pentru toţi şi pentru fiecare”, oferă servicii specializate bazate pe
flexibilitate şi toleranţă, adică posibilitatea fiecăruia de a învăţa în
funcţie de ritmul, capacităţile şi nevoile proprii. Şcoala aplică terapii de
compensare, recuperare, reabilitare şi integrare a elevilor cu CES.
"Consiliul Judeţean Dolj a venit în
întâmpinarea nevoilor învăţământului special prin demararea unui proiect prin
care s-au achiziţioat laptopuri şi tablete. Proiectul s-a numit ”Creșterea
gradului de utilizare a internetului în activitatea educațională a
instituțiilor de învățământ special din județul Dolj”, iar şcoala noastră a
primit 21 de laptopuri pentru folosinţa cadrelor didactice în activitatea de
predare, învăţare, evaluare şi 120 de tablete pentru elevi. Dispozitivele
acestea sunt foarte importante în toate activităţile care se desfăşoară la
nivelul unităţii pentru că în învăţământul special nu există manuale astfel că
tabletele sunt de mare ajutor în elaborarea materialului didactic. Colegii mei
desfăşoară activităţi de predare, de terapie educaţională, de logopedie şi
lecţiile sunt mult mai atractive dacă elevii folosesc tabletele, ei fiind copii
cu deficienţe grave le este mult mai uşor să vadă lucrurile pe tabletă decât
din poveştile spuse de profesori", a declarat Cristina Constantinescu,
directorul Şcolii Gimnaziale "Sf. Mina".
"Tabletele sunt de mare ajutor la clasă, mai
ales că sunt conectate la internet şi copiii le pot folosi oriunde. Noi, ca şi
profesori, le utilizăm în predarea la clasă ajutându-ne de diferitele aplicaţii
pe care le folosim în funcţie de nevoile fiecărui copil în parte. Cum unitatea
noastră are elevi care sunt şcolarizaţi la domiciliu, tabletele sunt foarte utile
pentru că aceştia pot urmări activitatea din clasă şi pot participa şi ei activ
la ore", a declarat Veronica Jiroveanu, consilier şcolar în cadrul
Şcolii Gimnaziale "Sf. Mina".
Dezideratul de a oferi posibilitatea fiecărui individ de a-și găsi locul în care să se simtă util profesional, social și personal nu este posibil fără o schimbare de mentalitate a oamenilor vis-a-vis de persoanele cu cerințe educaționale speciale.
O astfel
de abordare poate genera egalitatea de șanse, participarea și integrarea școlară
și socială.
Bibliografie:
Gherguţ,
Alois, 2006, Psihopedagogia persoanelor cu cerinţe speciale, Editura Polirom,
Iaşi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu