DEZBATERE: Discriminarea copiilor de etnie romă a fost accentuată de criza sanitară

 




Tot mai mulți copii din comunitățile vulnerabile din Dolj abandonează școala pentru că nu își permit costurile educației ”gratuite”.

Dacă, până în urmă cu aproape doi ani, discriminarea copiilor din comunitățile de etnie romă însemna un loc în ultima bancă sau cel mai ponosit manual, în cei doi ani de criză sanitară, infrastructura digitală care ar fi trebuit să le asigure accesul nediscriminatoriu la educație nu a mai ajuns până în casele lor. Acestea sunt concluziile dezbaterii organizate, astăzi, de Salvați Copiii România, în cadrul proiectului “Servicii integrate pentru persoane de etnie romă din comunități vulnerabile”, finanțat prin Granturile SEE -  Programul Dezvoltare Locală.

Noi lucrăm de multă vreme cu Salvaţi Copiii, ştim că faceţi treabă bună, ştim că putem să avem încredere unii în alţii şi vreau să vă felicit pentru acest proiect şi pentru activităţile desfăşurate. Recomandările dvs sunt de luat în calcul şi trebuie să le spunem autorităţilor locale pentru a-i convinge că educaţia timpurie, educaţia, în general, este foarte importantă. Sper să reuşim să facem mai bine de fiecare dată şi împreună să facem cât mai multe lucruri.

În Dolj sunt 4 fenomene sociale nedorite cu care ne luptăm: abandonul copilului, copiii lăsaţi în ţară de către părinţii plecaţi la muncă în străinătate, violenţa asupra copilului, dar şi violenţa în general şi exploatarea prin muncă incluzând aici şi cerşetoria. Facem campanii de sensibilizare a populaţiei, căutăm mereu parteneri pentru combaterea acestor fenomene şi încercăm să găsim soluţii pentru fiecare situaţie în parte. Dar spunem cu sinceritate, de fiecare dată, că nicio instituţie publică indiferent cât ar fi de mare sau câţi oameni ar avea nu poate rezolva toate problemele singure, are nevoie de parteneri şi atunci organizaţiile sunt de mare ajutor. Vreau să vă asigur de tot sprijinul nostru în implementarea acestui proiect, sperăm că vom reuși să răspunem cât mai mult doleanțelor grupurilor țintă, pentru ca acest proiect să aibă un impact deosebit”, a declarat Florin Stancu, director DGASPC Dolj.

Mulți dintre copiii care au participat la Grădinița Estivală nu știau să se joace sau să comunice, pentru că acasă nu aveau cu cine să facă asta”, Ana Maria Dumitrașcu, viceprimar Primăria Breasta, județul Dolj.



Organizația Salvați Copiii România are o vastă experiență în oferirea de servicii sociale în comunitățile dezavantajate, fiind prezentă în 59 de comunități, din 2016 până în prezent. Salvați Copiii a creat o rețea de incluziune socială și combatere a sărăciei prin asigurarea de servicii integrate (medicale, sociale, educaționale) la nivel local, astfel ajutând la creșterea accesului la servicii sustenabile și de calitate pentru persoane vulnerabile.

În perioada martie 2021 – decembrie 2023, Salvați Copiii desfășoară programe de suport educațional pentru copiii din zonele vulnerabile în cadrul proiectului “Servicii integrate pentru persoane de etnie romă din comunități vulnerabile”, finanțat prin Granturile SEE în cadrul Programului Dezvoltare Locală. Astfel, anul acesta, 1.590 de copii din patru zone vulnerabile – Breasta (județul Dolj), Checea (județul Timiș), Bahna (județul Neamț) și Ciprian Porumbescu (județul Suceava) - au beneficiat de servicii educaționale în cadrul grădinițelor estivale și al unor activități remediale pentru a recupera materia din perioada în care, din cauza lipsurilor materiale și a infrastructurii digitale care nu ajunge până la casele lor, accesul la educație le-a fost negat în mod discriminatoriu. Cele patru comunități participante la proiect își vor îmbunătăți statutul prin: numărul de copii care participă la programele educaționale, creșterea numărului de persoane încadrate pe piața formală a muncii, precum și prin reducerea inegalităților privind acoperirea cu servicii sociale și medicale.

Prin toate aceste efecte pozitive pe termen lung, proiectul va contribui la întreruperea ciclului excluderii socio-economice și a cercului vicios al sărăciei și, implicit, la creșterea incluziunii și abilitarea romilor.

Numărul copiilor care provin din medii defavorizate care ajung să abandoneze școala pentru că nu își permit costurile educației <gratuite> este cu adevărat îngrijorător, iar pandemia nu a făcut decât să adâncească astfel de probleme. Tocmai acești copii, care provin din medii vulnerabile sunt acum expuși unor riscuri suplimentare, astfel că intervenția noastră este esențială”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

La nivelul comunităților vulnerabile, discriminarea este resimțită încă din primii ani de viață, iar mulți dintre ei au fost marginalizați și privați de educație din considerente de rasă.

    1 din 10 elevi de etnie romă se confruntă cu segregarea școlară (învață în clase unde toți sau majoritatea colegilor sunt romi) .

    2/3 dintre părinții elevilor din România consideră că elevii de etnie romă sunt discriminați de obicei la școală , însă 61% dintre părinți sunt de părere că profesorii sunt mai toleranți decât părinții față de acești elevi, iar peste jumătate (56%) mărturisesc că au fost martori la exprimarea unor opinii care să incite la ură împotriva romilor.

    Spre deosebire de părinți, doar 27% dintre profesori consideră că elevii de etnie romă sunt discriminați în școală și 88% cred că, în școală, profesorii sunt mai toleranți decât părinții față de elevii de etnie romă. 61% dintre cadrele didactice mărturisesc că au fost martori la exprimarea unor opinii care să incite la ură împotriva romilor.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Bilanțul unui an presărat cu provocări, dar și cu învățăminte pentru toți cei implicați în procesul educațional

ActiveGames4Change - Mediu de învățare prin sport pentru tinerii aflați în conflict cu legea

CELE MAI BUNE PRACTICI PRIVIND INFIINTAREA DE INTREPRINDERI SOCIALE IN REGIUNILE VEST, CENTRU SI NORD-VEST – PROIECTUL ARGUS