Pandemie de știri false

Știrile sosesc în prezent aproape în timp real în întreaga lume. Această viteză ar fi trebuit să fie o armă puternică împotriva pandemiei COVID-19, deoarece informațiile și educația pentru sănătatea populației sunt instrumente de prevenire extrem de importante.

Cu toate acestea, în ciuda acestei laturi pozitive, există şi o consecință negativă în acest scenariu de informații provenite din toate părțile: dezinformarea.

Principiul bulgărelui de zăpadă

Din cauza faptului că informațiile pot fi propagate fără a fi siguri de veridicitatea lor, mai multe știri false au început să fie răspândite și informații ce aparțin de zona opiniilor personale sau/și teoria conspirației au căpătat puteri foarte mari . Acest val de dezinformare are repercusiuni grave pentru zona de sănătate.

În anul 2019, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a avertizat că „ezitarea în ceea ce privește imunizările” se va număra printre cele mai mari zece provocări globale de sănătate publică. Nu este de mirare că o serie de dezinformări despre vaccinuri și creșterea mișcării anti-vaccinare au declanșat o creștere exponențială a cazurilor de rujeolă la nivel mondial în același an.

OMS a spus că dezinformarea care rezultă din schimbul de știri false ar amenința cu inversarea progreselor deja înregistrate în combaterea unor boli.

Pandemia de COVID-19

Frica și ignoranța față de noua boală au format un teren fertil pentru diseminarea și mai mare a știrilor false. Acest lucru a determinat UNESCO (Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură) să definească acest scenariu ca „infodemie”, adică o pandemie de dezinformare. ONU în sine (Organizația Națiunilor Unite) a caracterizat diseminarea știrilor false despre noul SARS-CoV-2 drept „mai mortală decât orice altă dezinformare”.

Dovadă în acest sens sunt știrile false legate de vaccinare. Acum se știe că vaccinurile disponibile reduc drastic șansa de îmbolnăvire gravă cu COVID-19. Cu toate acestea, ştirile false difuzate încă dinaintea dezvoltării vaccinurilor au “infectat” populația chiar înainte de virus.

Un studiu publicat în SUA în mai 2020 a indicat că 26% din populația studiată a declarat că nu s-ar imuniza dacă ar exista deja vaccinul. După începerea imunizării, dezinformarea a crescut și mai mult.

Un proiect de monitorizare desfășurat de Uniunea Pro-Vaccin în grupurile internaţionale anti-vaccin pe rețelele sociale a arătat că volumul publicațiilor a crescut exponențial în această perioadă. Acest lucru este destul de periculos, deoarece știm că imunizarea individuală nu este suficienta dacă nu există așa-numita imunizare a comunităţii. Aceasta este singura modalitate de a garanta o protecție maximă împotriva virusului.

Cum se poate combate pandemia de dezinformare?

Au existat mai multe încercări de a reduce diseminarea informațiilor false. Rețelele sociale, cum ar fi Facebook, și-au semnalat utilizatorii atunci când un anumit conținut sau publicație are o știre falsă. Site-urile jurnalistice fac povești specifice pentru a explica veridicitatea știrilor care au devenit virale pe rețele. Cu toate acestea, măsurile par a fi măsuri de limitare a daunelor.

Într-un scenariu în care populația nu are contact cu producția științifică, este extrem de ușor să dai putere știrilor false. Atâta timp cât știința rămâne inabordabilă și inaccesibilă de către populația generală, terenul va fi din ce în ce mai fertil pentru răspândirea dezinformării.

Mai mult, în țări precum România, unde există mai multe „lacune” în educație, este mai ușor să răspândeşti informații false. Acest lucru se datorează faptului că această problemă nu permite populației să fie împuternicită să nege știrile. Prin urmare, este clar că, pentru a combate pandemia dezinformării, sunt necesare atât măsuri pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Informați suntem puternici

Pentru a diminua fenomenul știrilor false, Asociația de Publicitate Socială Informați și Implicați, cu sprijinul Consiliului Județean Dolj, în parteneriat cu Liceul Teoretic "Adrian Păunescu" Bârca, implementează proiectul “Educație pentru dezvoltarea gândirii critice în paradigma: fake news – recunoaște și verifică”,  prin care peste 100 de elevi învață să recunoască conținutul postat pe internet cu caracter fals, dezinformator sau manipulativ.


Surse:

https://www.worldometers.info/coronavirus/#main_table

https://ourworldindata.org/coronavirus

 

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Bilanțul unui an presărat cu provocări, dar și cu învățăminte pentru toți cei implicați în procesul educațional

CELE MAI BUNE PRACTICI PRIVIND INFIINTAREA DE INTREPRINDERI SOCIALE IN REGIUNILE VEST, CENTRU SI NORD-VEST – PROIECTUL ARGUS

GRADINA URBANĂ SD. SUSTAINABLE SERVICE IN DS