Dezbatere cu tema: informațiile false din jurul COVID-19

Peste 100 de elevi ai Liceului Teoretic “Adrian Păunescu” Bârca, beneficiari ai proiectului  “Educație pentru dezvoltarea gândirii critice în paradigma: fake news – recunoaște și verifică”, implementat de Asociația de Publicitate Socială Informați & Implicați, cu sprijinul Consiliului Județean Dolj, au dezbătut alături de jurnaliști subiecte ce țin de dezinformarea din social media, având ca studiu de caz informațiile false cu privire la COVID-19.



Concluzia activității arată că marea problemă este că știrile false folosesc distribuirea iresponsabilă a multor utilizatori de Internet, care difuzează conţinuturi, fără a verifica anterior veridicitatea. Există cazuri în care partajarea se realizează după ce individul citește doar titlul, fără să știe complet conținutul distribuit.

O astfel de  împărtășire iresponsabilă a informațiilor în social media are loc deoarece informațiile și originea acestora nu sunt verificate. Acest fenomen apare pentru că Fake News are două caracteristici esențiale: tendinţa de confirmare și primirea acestora de la persoane cunoscute.

Tendința de confirmare apare atunci când știrile false confirmă o opinie preexistentă și individul se simte satisfăcut emoțional de ceea ce a găsit, așa că distribuie informaţia fără a verifica sursa acesteia.

În ceea ce privește primirea de știri de la cunoscuți, familie, prieteni etc, filtrele naturale ale neîncrederii ajung să scadă, încurajând partajarea fără o verificare prealabilă.

Când o persoană, influențată și de aceste caracteristici, împărtășește o știre falsă, este posibil să comită o infracțiune. În cazul în care știrile false sunt defăimătoare, de exemplu, și sunt dezvăluite în întregime de către persoana care le împărtășește, aceasta se poate confrunta cu diferite sancțiuni. Singura modalitate de a evita orice responsabilitate este sa nu se  distribuie, adică dacă nu este verificată sau nu este posibilă verificarea veridicității informatiei, aceasta nu ar trebui împărtășită cu alte persoane.

Elevii Liceului Teoretic “Adrian Păunescu” Bârca, participanți la activitate au reținut că nu de puține ori ştirile false ne pot spune exact ce vrem să auzim. Aceștia au învățat că nu totul este ceea ce pare, în special în ceea ce privește  conținutul care devine viral pe rețelele de socializare sau care ajunge direct pe WhatsApp fără solicitarea noastră.

Proiectul beneficiează de finanțare nerambursabilă din fondurile bugetului județului Dolj alocate pentru activități nonprofit de interes județean pentru anul 2021.

Conținutul acestui proiect nu reflectă neapărat poziția Consiliului Județean Dolj și nu implică nicio responsabilitate din partea acestuia.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Bilanțul unui an presărat cu provocări, dar și cu învățăminte pentru toți cei implicați în procesul educațional

CELE MAI BUNE PRACTICI PRIVIND INFIINTAREA DE INTREPRINDERI SOCIALE IN REGIUNILE VEST, CENTRU SI NORD-VEST – PROIECTUL ARGUS

GRADINA URBANĂ SD. SUSTAINABLE SERVICE IN DS