INTREPRINDERI SOCIALE IN REGIUNEA SUD VEST OLTENIA – BUNE PRACTICI
La
nivelul regiunii Sud Vest Oltenia, prin modele pozitive de întreprinderi
sociale înființate în ultimii doi ani în cadrul proiectului “PHOENIX - responsabilitate prin economie sociala in
regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia” se
reliefează faptul că economia socială poate
fi văzută ca o perspectivă fezabilă care servește scopuri sociale, dar și
economice, se bazează pe principiile solidarității și sustenabilității și aduce
beneficii multiple comunităților în care își desfășoară misiunea.
Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania, în calitate de solicitant și partenerul Asociatia pentru Dezvoltare Comunitara și Servicii Sociale implementeaza proiectul cu titlul “PHOENIX - responsabilitate prin economie sociala in regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia”, cu codul SMIS 2014+ 128024, proiect cofinanțat prin Axa prioritară 4. Incluziune sociala si combaterea saraciei, Obiectiv tematic 9: Promovarea incluziunii sociale, combaterea saraciei si a oricarei forme de discriminare, Prioritatea de investititii 9v: Promovarea anteprenoriatului social si a integrarii vocationale in intreprinderile sociale si economia sociala si solidara pentru a facilita accesul la ocuparea fortei de munca, O. S. 4.16: Consolidarea capacitatii intreprinderilor de economie sociala de a functiona intr-o maniera auto-sustenabila.
Proiectul “PHOENIX -
responsabilitate prin economie sociala in regiunile Nord-Est, Sud-Est,
Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia” se derulează în perioada 02 septembrie 2019 –
31 august 2022 și are ca obiectiv general dezvoltarea si consolidarea, in
mediul urban si rural, a 21 de structuri de economie sociala capabile sa se
auto-sustina, in cadrul carora se vor crea 105 locuri de munca, in vederea
combaterii saraciei prin integrarea pe piata muncii a persoanelor din grupurile
vulnerabile si dezvoltarea serviciilor locale. Prin proiect se urmareste astfel
stimularea si incurajarea spiritului antreprenorial, dar si dezvoltarea
economiei sociale in regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia si Sud-Vest
Oltenia. Valoarea proiectului este de 13.790.787,89 lei, 100% finantare
nerambursabila prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 - 2020.
In perioada 01.04.2020 –
15.06.2020 s-a realizat inscrierea la
programele de formare antreprenoriala specifica, pentru cursul Antreprenor in
economie sociala COR 112032 si pentru cursul Manager intreprindere sociala COR
112036. Urmare a sustinerii examenelor de absolvire, un număr de 100
de persoane au fost certificate ca absolvenți, dintre care care 87 pentru
cursul Antreprenor in economie sociala
si 13 pentru cursulManager intreprindere sociala.
În perioada 01 iulie 2020 – 31 august 2020 s-a
desfasurat evaluarea planurilor de afaceri si anuntarea celor selectate spre a fi
finanțate ce s-a organizat in baza unei proceduri transparente, echidistante și obiective.
Persoanele ce au urmat
cursurile de formare profesionala certificate in cadrul proiectului Antreprenor în Economie Socială sau Manager Întreprindere Socială
au depus un număr de 65 de aplicatii pentru a participa la competitia de
evaluare si selectie a planurilor de afaceri.
Întreprinderile sociale
care au fost contractate la sfarsitul lunii februarie 2021 din regiunea S-v
Oltenia pentru a primi ajutorul de minimis sunt CENTRUL DE TERAPIE SPORTIVA SI KINETOTERAPIE SRL, ASOCIATIA DE
PUBLICITATE SOCIALA INFORMATI & IMPLICATI, ECOFIRE OLTENIA SRL, LORMAR FOOD
SRL, ABCDARUL ALIMENTATIEI SRL, LARUBO DESIGN SRL, OLTENIA TREK SRL.
La nivelul regiunii Sud Vest
Oltenia, în conformitate cu datele prezentate în Registrul unic de evidență a
întreprinderilor sociale se reliefează un număr de 298 întreprinderi de acest
tip, cele mai multe fiind menționate în județul Dolj (127) și cele mai puține
în județele Olt (22) și Mehedinți (29).
Județ |
Număr întreprinderi sociale |
Dolj |
127 |
Gorj |
49 |
Mehedinți |
29 |
Olt |
22 |
Vâlcea |
71 |
TOTAL |
298 |
Județ |
Populație* |
Număr întreprinderi sociale |
Nr. întreprinderi sociale / 100.000 locuitori |
Dolj |
691276 |
127 |
18,37 |
Gorj |
359883 |
49 |
13,61 |
Mehedinți |
280888 |
29 |
10,32 |
Olt |
438318 |
22 |
5,02 |
Vâlcea |
397878 |
71 |
17,84 |
TOTAL |
2168243 |
298 |
13,74 |
*Populația
după domiciliu a județelor, municipiilor și orașelor, la 1 iulie 2018, Anuarul
Statistic al României 2018, INS
Aspectele
pozitive specifice întreprinderilor sociale
Din
perspectiva misiunii sociale, Asociatia vizeaza consolidarea coeziunii
economice si sociale in comunitate; ocuparea fortei de munca; dezvoltarea serviciilor sociale; promovarea si
dezvoltarea economiei sociale; dezvoltarea de programe de sprijin prin inovare
sociala pentru persoane ale comunitatilor locale pentru depasirea situatiilor
de vulnerabilitate, dificultate sau marginalizare, dezvoltarea de programe
pentru promovarea conceptului de dezvoltare durabila in comunitatile rurale si
urbane, de promovarea educatiei ecologice, a tehnologiilor nepoluante si a
solutiilor durabile de reducere a poluarii.
Înființarea
întreprinderii sociale a condus
la dezvoltarea unei
platforme online prin
intermediul căreia se
aduc mai aproape
de comunitate problematici și
acțiuni concrete care sprijină persoanele vulnerabile sau cu risc de excluziune
socială, astfel încat nevoile acestor persoane să fie cunoscute de către
comunitatea în care acestea trăiesc. Experiența bogată
în jurnalism și
marketing a echipei
le oferă calitățile
necesare pentru a
implementa cu succes
campanii de marketing
și publicitate de succes. Ȋntreprinderea socialӑ
funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați. O parte dintre ei fac parte din
grupurile vulnerabile vizate în implementarea proiectului social: persoane cu
afecțiuni medicale grave și cu risc de excluziune socială cauzată de boală și
sărăcie. Întreprinderea socială, datorita
ajutorului de minimis a achiziționat
echipamente profesionale pentru realizarea de materiale audio-video, a creat un
website atractiv pentru diseminarea materialelor scrise și audio-video, a
închiriat și amenajat un spatiu de lucru optim desfașurării activității
economico-sociale.
Asociația de Publicitate Socială Informați & Implicați a
implementat in anul 2021 proiectul “Educație pentru dezvoltarea gândirii
critice în paradigma: FAKE NEWS – RECUNOAȘTE ȘI VERIFICĂ”. Prin acesta 100 de
elevi din mediul rural, judetul Dolj, au beneficiat de activitati de educatie
nonformala, de premii si stimulente. Echipa Asociatiei Informati &
Implicati continua si in anul 2022 proiectele de educatie in randul elevilor. Proiectul depus pentru evaluare si finantare la Consiliul
Judetean Dolj/finantare nerambursabilă pentru activități
nonprofit de interes județean pentru anul 2022 s-a clasat pe primul loc la
domeniul „educatie si cultura”. Prin
acesta 100 de elevi care apartin si comunitatilor dezavantajate beneficieaza de
workshopuri, premii, activitati de educatie nonformala.
Asociația de Publicitate Socială Informați & Implicați înregistreaza contracte de servicii de marketing și publicitate cu agenți economici locali.
De asemenea, Asociatia s-a focalizat pe promovarea
activităților prin campanii sociale a partenerilor sociali ce au in centrul
activității persoane sau/și grupuri vulenrabile:copii și tineri cu CES (cerințe
educaționale speciale), copii și tineri cu down, copii si tineri cu risc de
excluziune socială din cauza sărăciei, copii și tineri din sistemul de
protecția copilului; redactarea de texte, realizare materiale
campanii sociale; etc.
Centrul de Terapie Sportiva și Kinetoterapie din municipiul Craiova, județul Dolj isi propune sa sprijine dezvoltarea economica si sociala durabila locala, prin: prestarea de servicii medicale intr-o maniera profesionista, la preturi competitive, care sa satisfaca nevoile clientilor; crearea de locuri de munca si diminuarea somajului, inclusive pentru persoanele vulnerabile; reinvestirea a 90% din profit pentru dotarea spatiului de lucru cu alte echipamente performante si pentru cresterea numarului de beneficiari sociali; oferirea de servicii gratuite persoanelor aflate in dificultate.
Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați
(3 kinetoterapeuți,
o femeie de servici și un contabil) și a realizat o dotare optimizata
activitatilor de kinetoterapie (Aparat de analiză posturală și plantară
computerizată, masa de tratament cu 8 secțiuni pentru detensionarea și
mobilizarea tesuturilor, masa de tratament simpla, banda de mers, bicicletă de
recuperare cu spatar, aparat pentru electroterapie, aparat de ultrasunet,
aparat de vibromasaj, aparat de compresie, crioterapie si termoterapie, spalier
pentru gimnastica medicala, mingi pentru gimnastica medicala, discuri pentru
echilibru si propriecepție, benzi elastice pentru tonus muscular, gantere, kit
de testare funcțională, instrument pentru mobilizarea asistată a tesuturilor
moi, saltele pentru gimnastica medicală, tensiometru).
Cu
toate că numărul de pacienți este în creștere, veniturile totale
înregistrate la începutul anul 2022 nu acoperă cheltuielile salariale și chiria
spațiului de funcționare, acestea fiind acoperite de catre ajutorul de minimis
(Incasarile pana în luna ianuarie 2022
erau de 2345 lei). Promovarea serviciilor se realizeaza în
permanență în mediul on-line pe canalele de Facebook @KineticHubCraiova,
Instagram kinetichub.craiova și Tik Tok @kinetichub, unde are loc cea mai mare
parte din promovare. Prin intermediul acestor canale se distribuie un conținut
educativ care vizează arii mari ale kinetoterapiei cum sunt problemele
posturale, durerile de spate, exercițiile corective, etc. Intreprinderea
sociala de asemenea, prezenți și la nivel local, pe ecranele autobuzelor care
circulă în Craiova si la un club local de tenis, pentru a ajunge la o categorie
cât mai largă de populație În prezent, se derulează parteneriate cu Asociația
visuri si sperante unde oferim sesiuni de kinetoterapie copiilor cu autism si
Crucea Rosie Filiala Dolj unde colaborează in cadrul Centrului de Zi.
ABCDARUL
ALIMENTATIEI SRL
Ecofire Oltenia este din comuna Rojiștea, județul Dolj și are ca obiect de activitate productia de brichete de foc din resturi vegetale, cu următoarele obiective: crearea unui numar de 5 locuri de munca; angajarea unui numar de doua persoane ce apartin grupului vulnerabil; atingerea unei productii de 560 tone brichete/an dupa primul an de functionare. Plecand de nevoia de promovarea dezvoltarii durabile in ramurile de productie, consum si gestionarea resurselor naturale la nivel individual, comunitar si organizatoric, infiintarea intreprinderii vizează sa valorifice resturi vegetale agricole prin transformarea lor in brichete, folosind astfel o resursa naturala, regenerabila transformand-o intr-un produs absolut necesar comunitatii. Întreprinderea sociala contribuie la educarea comunitatii in ceea ce priveste valorificarea resturilor vegetale si agricole astfel ofera posibilitatea achizitionarii de brichete in schimbul materiei prime. Se încearcă prin aceasta metoda sa determine membrii comunitatii sa inteleaga importanta și valoarea resturilor vegetale in contetxul în care în Romania, produsele pentru incalzirea locuintelor se folosesc pentru o perioada de aproximativ 6 luni /an, resursele naturale sunt limitate insa resturile vegetale exista si nu sunt valorificate eficient. Astfel, au fost create e locuri de munca pentru cei ce locuiesc in comunitatea in care își desfasoară activitatea si care fac parte din grupul vulnerabil, in zona neexistand locuri de munca.
Investitiile in mediul rural lispesc si astfel o mare parte a populatiei tinere apte de munca pleaca in strainatate pentru a-si putea intretine familiile ramase in tara. Intreprinderea sociala ECOFIRE OLTENIA SRL ofera posibilitatea oamenilor din comunitatea in care își desfășoară activitatea, sa transforme si sa valorifice resturile vegetale (coji, ramuri, crengi cu frunze, paie, coceni de porumb,joarda de vita de vie) pe care le obtin in urma anumitor lucrari agricole, in brichete de foc ecologice necesare incalzirii locuintelor. Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați: managerul intreprinderii; coordonator productie; responsabil vanzari/achizitie materie prima și 2 muncitori. Intreprinderea sociala ECOFIRE OLTENIA SRL dispune de urmatoarele echipamente de productie: uscator rotativ cu tambur, capacitate de uscare de 450 kg/h; SNEC alimemtare automata uscator; presa brichetat mecanica cu volante inertie si piston, capacitate de productie 300 KG/H; buncar dozare automata pentru presa de brichetat, capacitate 2,25 mc; Calculator all in one.
SC ECOFIRE OLTENIA SRL in primul
trimestru al anului 2022, a produs o cantitate totala de 27 tone de brichete.
Din totalul catitatii produse, 10 tone au fost date la schimb clientilor ce
ne-au pus la dispozitie materie prima, diferenta de 17 tone a fost vanduta
altor clienti. Întreprinderea a reusit sa incheie un numar de 5 parteneriate cu
persoane fizice si agricultori in vederea asigurarii necesarului de materie
prima pentru anul 2022. In domeniul interventiei sociale, intreprinderea
sociala ECOFIRE OLTENIA SRL, s-a concentrat pe promovarea necesitatii
inlocuirii lemnului de foc cu produse ce provin din resturi vegetale.
Promovarea in randul comunitatii s-a facut prin organizarea de intalniri
saptamanale. In anul 2021 au avut loc un numar de 12 intalniri la care au
participat un numar total de 108 persoane. Participantii au primit pliante si
mostre de produs, le-a fost explicat procesul de productie al brichetelor,
materia prima folosita si eficienta din punct de vedere energetic precum si
economia costurilor cu incalzirea locuintelor. In cadrul acestor intalniriilor
s-a prezentat modalitatea prin care locuitorii din comunutatea in care ne
desfasuram activitatea pot valorifica resturile vegetale prin transformarea lor
in produse de incalzire. In urma parteneriatului incheiat cu scoala Nica Barbu
Locusteanu din comuna Leu, la sediul fabricii a avut loc o intalnire cu elevii
scolii gimnaziale, insotiti de profesorii lor. In cadrul intalnirii copiii au
vizitat fabrica, au putut vedea procesul de productie, tipurile de materie
prima folosita, fluxul privind procesul de productie, au primit moste de
produs, li s-au oferit informatii si carti despre reciclare si s-a pus accentul
pe refolosirea resturilor vegetale. Intalnirea organizata fiind in preajma
sarbatorilor pascale, intreprinderea sociala ECOFIRE OLTENIA SRL a oferit
participantilor carti, rechizite cu tematica protectia mediului si dulciuri.
LORMAR
FOOD SRL din orașul Filiași, județul Dolj este o întreprindere
socială cu activități specifice realizării de produse de patiserie intr-un
cadru mobil amplasat pe o platforma stradala. Întreprinderea socială vizează
următoarele obiective economice: consolidarea coeziunii economico-sociale a zonei de
implementare a proiectului (orașele Filiasi și Craiova cât și zonele rurale
inconjuratoare, mare parte dintre acestea fiind puternic afectate de
desfiintarea industriei); îmbunătățirea condițiilor de viață prin acordarea de
sprijin personalizat, urmărind asistarea persoanelor din grupuri vulnerabile în
funcție de nevoile specifice ale fiecărei categorii pentru care se realizează
interventia; creșterea gradului de ocupare a forței de munca prin angajarea de
tineri care părăsesc sistemul institutionalizat de protecție a copilului și
persoane provenind din familii fără posibilitate financiara sau cu
posibilități limitate (mame singure) ceea ce va sprijini dezvoltarea economica
și capacitatea de autosustinere financiara personala sau a familiei; oferirea
de oportunitati economice pentru producatorii locali de materii prime necesare
functionarii patiseriei; promovarea practicarii unui stil de viața sănătos atât
la nivel educational (prin seminare, dezbateri publice), recreational (proiecte
educativ-recreative organizate) cât și practice (ateliere de gatit pentru copii
și adulti, oferirea de produse de patiserie-cofetarie diverse și sanatoase); dezvoltarea unor atitudini proactive și
participative în rândul populatiei și a beneficiarilor de servicii sociale; realizarea unor parteneriate
privat-public cu autoritățile statului, autorități de invatamant și alte
autorități sau institutii publice active în domeniul asistentei sociale, cât și
privat-privat cu diverse institutii private, ONG-uri, organizații religioase,
asociatii sportive, în vederea colaborarii și rezolvarii problemelor sociale;
pe termen scurt se
vizează dezvoltarea unei relaţii de încredere cu clienţii, astfel încât
promovarea produselor de patiserie-cofetarie
să se realizeze în primul rând
prin recomandari si servicii de calitate. Pe termen mediu şi lung,
întreprinderea social urmărește dezvoltarea unei afaceri profitabile şi
populare în zona de implementare, creşterea
numărului de clienţi cu 50% în primul an prin programe de fidelizare (promoţii
2+1, jucării cadou, zile cu degustări, evenimente recreativ-educative,
participare la evenimente de street-food) si obtinerea unei rate a profitului
de minim 10%.
Misiunea socială este
reflectată de patru direcții principale: 1. Oferirea a 5 locuri de muncă, din care cel puțin 2
pentru persoane din grupul vulnerabil și creșterea numărului lor pe parcursul
dezvoltării afacerii; 2. Promovarea unui stil de viaţă sănătos. Entitatea de economie sociala va incuraja şi
educa gusturile oamenilor către o nutriţie diversificata benefică sănătăţii
atât prin produsele oferite cât şi prin organizarea de seminarii şi conferinţe
pe domeniul stil de viaţă sănătos, proiect realizat în colaborare cu
nutriţionişti şi medici specialişti în acest domeniu. Se va dezvolta o acțiune
sustinuta și constanta pentru informarea și incurajarea clientilor și
beneficiarilor directi asupra practicarii unui stil de viața sănătos din toate
punctele de vedere(fizic, nutritional, familial, mental, spiritual) cu
precadere pe beneficiile unei nutritii echilibrate, sanatoase, diversificate,
bazata pe cereale, fructe și seminte oleaginoase, nuci, legume și leguminoase,
alimentatie ovo-lacto-vegetariana(care include și consumul de ouă și lapte) sau
vegetariana(care se bazează doar pe ingrediente de natura vegetala); 3.
Organizarea a cat mai multor evenimente pentru grupurile vulnerabile din grupul
tinta/comunitate precum si
sprijinirea unui numar cât mai
mare de familii nevoiase/copii/persoane în nevoie începând cu cel de-al doilea
an de funcționare. Organizarea de
activități educativ-recreative împreună cu copiii din din diverse medii
sociale. 4. Constientizarea comunității asupra nevoii de a se implica în
ajutorarea cazurilor sociale și de a participa activ, prin cumpararea produselor,
donatii sau voluntariat, la dezvoltarea proiectelor specifice aceastor
categorii.
Ȋntreprinderea
socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați: administrator, 2 patiseri, 1 tehnician nutritionist, 1 ajutor
bucatar. Două dintre persoanele angajate sunt din categoria persoanelor
vulnerabile – doamne din familii cu venituri variabile, mame care
găsesc cu greu un loc de munca, având nevoie de un program mai flexibil pentru
supravegherea copiilor, iar o alta doamna este mama a cinci copii, soțul având și
probleme de sănătate. Intreprinderea
sociala, datorita ajutorului de minimis
a achizitionat următoarele: o rulota dotata cu echipamente de
patiserie-cofetarie(cuptor patiserie cu
dospitor, frigider, aragaz, aparat tarte, aparate vafe, mese inox, malaxor,
mixer planetar, dulapuri frigorifice, dulapuri depozitare marfa, robot
bucatarie, vitrina prezentare, casa de marcat, tavi prajituri); un autoturism pentru
aprovizionare, proiecte sociale, tractare rulota; un laptop pentru activitati
de promovare. Produsele de baza care sunt fabricate și
comercializate sunt: briose cu diverse arome, cu fructe și nuci și diverse
creme sau topping-uri, dulci sau sarate; batoane de cereale și prăjituri
raw-vegan cu fulgi de cereale, fructe, nuci, miere sau zahăr brut, ciocolata
etc.; placinte (tarte) cu fructe, crema, ciocolata, nuci, vegetariene, dulci
sau sarate; wafe cu diferite topping-uri, dulci sau sarate; gogoși la cuptor cu
diferite topping-uri; branzoaice, covrigi, spirale cu brânza și cașcaval,
saratele, fursecuri, eclere; prăjituri de casa; cozonac. În perioada martie
2021-martie 2022, numărul de clienți care a cumpărat produse de patiserie de la
Rulota Speranței a fost de aproximativ 2000-2500 persoane. Conform rapoartelor
fiscale din aceasta perioada, numărul de bonuri fiscale a fost de 4146, însă
mulți dintre clienti au cumpărat de mai multe ori, fiind încântați de produsele
și de programele de fidelizare oferite (degustari, evenimente
recreativ-educative). (astfel s-a estimat un numar de aprox. 2000-2500 clienți).
La sfârșitul anului 2021, profitul înregistrat de unitate a fost de 16 092,43
lei.
În
privința rezultatelor sociale se evidențiază organizarea proiectului „Orășelul
sănătății” în Parcul Central al orașului Filiasi, împreună cu Asociația pentru Sănătate,
Educație și Famile(A.S.E.F.), Asociația „Exploratori pentru viitor”, Asociația
Amicus și SC Valery Soap SRL. Astfel, s-a reușit organizarea unei campanii
mobile (o zi pe saptamana) în Craiova și Filiași in birouri, magazine, la domiciliu, precum și în satele/comunele
din imprejurimi, localnicii având posibilitatea să-și măsoare tensiunea
arteriala, pulsul și nivelul de oxigenare și sa achiziționeze cărți și brosuri
sau sa le primeasca gratuit (in funcție de posibilitățile materiale), despre
diverse subiecte referitoare la sănătate și stil de viața, familie, educatie,
spirituale(cărțile sunt publicate de către Editura Viața și Sănătate
Bucuresti). Campania mobila face parte din proiectul „Impreuna pentru o
sănătate mai buna”, organizat împreuna cu Asociatia pentru Sănătate, Educatie
și Familie (A.S.E.F.) și Asociatia Amicus. Proiectul include și amplasarea unui stand unde
oamenii participa la mini-seminarii despre stil de viața sănătos, familie,
educatie, spiritualitate, își masoara tensiunea arteriala, achizitioneaza/primesc
gratuit cărți sau brosuri cu diverse subiecte referitoare la un stil de viața
sănătos. Standul este amplasat în fiecare săptămâna în orașul Filiasi, dar și
în alte locatii unde este posibil, în acord cu autoritățile locale: Craiova, Baile
Herculane, Slatina, Turnu Severin etc. Alte rezultate sociale menționate de
întreoprinderea sociala sunt: participarea la Târgul de Crăciun – decembrie
2021 în colaborare cu Asociatia „Visuri de om mare” și cu Liceul Tehnologic
„Dimitrie Filisanu” Filiasi; participarea și oferirea de sprijin la organizarea cursului de
prim-ajutor „Părinți salvatori” în cadrul Bisericii Adventiste de Ziua A Șaptea
Filiași/Brădești/Bâlta, Bisericii Baptiste Filiași și Liceului Teologic
Adventist Craiova. La curs au participat elevi/părinți/profesori care au
beneficiat de instruire în acordarea primului ajutor în caz de înec cu alimente
la copii sau stop cardio-respirator; Oferirea
periodica a produselor de patiserie-cofetarie diverselor persoane aparținând
grupurilor vulnerabile (familii cu mulți copii, romi cu posibilități financiare
reduse, oameni ai strazii, bătrâni), precum și pachete cu alimente, haine,
mobilier, incaltaminte etc.; Mâncare calda, produse de patiserie-cofetarie,
îmbrăcăminte și incaltaminte au fost oferite și oamenilor strazii care ajung
prin gara orașului Filiasi, pe tot parcusrsul iernii în colaborare cu Asociatia
“Exploratori pentru viitor” și Biserica Adventista de Ziua a Șaptea; participarea la proiectul
“Cityhunt” în Craiova împreuna cu copii din diverse medii sociale din judetele
Dolj, Gorj, Valcea și Mehedinti, proiect realizat în parteneriat cu Asociatia
“Exploratori pentru viitor”.
Misiunea și conceptul activitatii intreprinderii de
economie sociala sunt unice pe piața locala și regionala, implica toate
categoriile sociale și promovand inovarea sociala. Gradul de unicitate al
proiectului, atât prin produsele comercializate cât și prin activitatea
recreativ-educationala, seminare/targuri/proiecte recreative/ateliere de
gatit/conferinte/proiecte de voluntariat realizate în colaborare cu unități
publice și private, ONG-uri pentru
promovarea unui stil sănătos de viața, vor constitui o pista de lansare și
pentru alte acțiuni asemănătoare.
Intreprinderea sociala nou infiintata propune
și va realiza proiecte care asigura implicarea întregii comunități, inclusiv a
grupurilor vulnerabile. Vom încerca incheierea a cât mai multe parteneriate
public-privat și privat-privat, implicarea autoritatilor statului și a mediului
de afaceri local/regional pentru implementarea unor proiecte statornice și
inovatoare atât pentru comunitate cât și pentru grupurile vulnerabile.
Intentionam constientizarea comunității asupra nevoii de a se implica în
ajutorarea cazurilor sociale și de a participa activ, prin donatii sau voluntariat,
la dezvoltarea proiectelor specifice aceastor categorii.
LARUBO DESIGN SRL din Municipiul Râmnicu Vâlcea, Județul Vâlcea are activități specifice de creație și producție vestimentară, prin introducerea pe piata a unor modele de tip unicat, inovare prin modelele create.
Misiunea socială este orientată către 3 direcții principale: crearea de locuri de munca pentru persoane din grupuri defavorizate: 1. persoane cu dizabilitati, persoane monopaternale, persoane pensionare care au nevoie de un extra-venit sau tineri absolventi care nu isi gasesc de lucru datorita lipsei de experienta etc.; 2. Solidaritate si incluziune: prin oferirea de trainnguri la locul de munca si specializarea la locul de munca (nefiind neaparat nevoie de experienta pentru anumite posturi) si prin promovarea cooperari intre toate nivelele si prin sprijinirea implicarii in cadrul comunitatii; 3. Conditii de munca echitabile prin oferirea de locuri de munca sigure si adaptabile in functie de nevoile persoanelor din grupurile defavorizate.
Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de
cinci salariați: 3 croitori, 1 manager general și 1 sef productie (din cei 5 angajati, 2 sunt
persoane vulnerabile pentru care s-au intocmit anchete sociale). Întreprinderea
socială a utilizat ajutorul de minimis pentru achiziționarea următoarelor: laptop, birou, etajera, masa de calcat industriala,
fier de calcat industrial, masina de cusut liniara (2 bucati), masina de cusut
surje (1 bucata), masina de cusut feston (2 bucati),1 masina croit, manechini
croitorie (2 bucati), manechini prezentare (2 bucati), scaune lucru (10
bucati), imprimanta, telefon mobil. Intreprinderea sociala vinde produsele realizate in
atelier atat online prin intermediul site-ului oficial www.larubo.ro, dar si in showroomul din cadrul atelierului
ca urmare a cererii mare de la nivel local. De asemenea, se oferă clientiilor atat
produsele de serie, dar si posibilitatea personalizarii produselor deja
existente sau crearea unor produse special create pentru ei, cu deign unic. S-a
introdus pe site, pe langa articolele destinate evenimentelor speciale de
tipul, nunta, botez, cununie, petreceri, si o gama de pijamale si treninguri,
intitulata LOUNGEWEAR. De la inceputul
activitatii, au fost realizate cateva colectii: Cocktail, Evening, Bridal,
Limited Edition si Loungewear. Pentru
fiecare dintre ele su fost derulate realizat sedinte foto si campanii de
promovare online pe Facebook, Instagram si Google, in scopul lansarii si
promovarii brandului Larubo pe piata romaneasca, pentru constientizarea si
intarirea imaginii de brand, toate aceste actiuni de marketing avand ca scop
final cresterea vanzariilor, lucru care s-a si vazut mai ales odata cu
ridicarea restrictiilor.
Din punct de vedere social, întrepărinderea sociala
a oferit ajutor copiilor de la Centru pentru Copii cu Dizabilitati Babeni,
Valcea, cadouri cu ocazia sarbatorilor Pascale si de Craciun si s-a reciclat
selectiv , iar reciclabilele au fost donate in scopul ajutorarii copiilor
nevoiasi din judetul Valcea, prin Furnicute catre ,,Asociatia Copii fara
Copilarie”, din județul Valcea.
Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de
cinci salariați, un administrator, un coordonator vânzari și trei vânzători. Au
fost realizate 4 cursuri de formare profesională de vânzător. Două dintre
persoanele angajate sunt din categoria persoanelor vulnerabile, șomeri de lungă
durată neindemnizați. Una dintre aceste persoane este suferindă de epilepsie, iar salariul oferit
este singura sursă de venit în acest moment în cadrul familiei, altă persoană
este singură întreținătoare de familie cu un copil. Intreprinderea socială, datorita ajutorului de
minimis a achizitionat următoarele: rulotă pentru magazin cu produse tradiționale; sistem
mobil de facturare și emitere bonuri fiscale; imprimantă pentru proiect;
imprimantă etichete pentru produse; 2 laptop-uri pentru gestionarea proiectului
și a vânzărilor; aparat foto pentru fotografii produse in mediul online; mobilier magazin si rulota; hard
Disk extern pt salvarea bazei de date și a
fotografiilor obiectelor pentru vanzare; site de vânzări în mediul online www.olteniasubmunte.ro; tocător carton pentru ambalaje; două roți de
olărit pentru demonstrații și educație non-formală cu copiii.
Întreprinderea socială realizează venituri prin
intermediul magazinului și a rulotei pentru comert ambulant și prin
participarea la diverse targuri de profil precum si a site-ului. O parte dintre
producătorii locali se regăsesc cu produse atât în cadrul magazinului cât și pe
site-ul de vânzări. Până la sfârșitul lunii iunie 2022, întreprinderea a avut o
cifră de afaceri de aproximativ 17000 de lei activitatea propriu zisa incepand
din luna iulie 2021 dupa ce s-a achiziționat aparatura necesară. Latura socială a proiectului este concretizată prin activități recreative și de educație non-formală pentru
copiii din familii vulnerabile. Primul acord de parteneriat a fost semnat cu Primăria Orașului Horezu
pentru realizarea de activități în Centrul de zi pentru copii –Săliște. Urmează încheierea dei
parteneriate cu mai multe ONG-uri din zona socială, cu care se vor realiza activități de formare și creativitate
cu copiii proveniți din familii aflate în situații
de risc social sau din centrele de plasament. In acest sens se au în vedere a
se incheia protocoale cu Fundtaia Inima pentru Inima si Fundatia World Vision
Romania.
Proiectul îmbracă forma inovației, dezvoltă și
optimizează procese prin crearea de noi piețe, diversifică linia de produse și
servicii existente, descoperă noi resurse și înlocuiește resurse care presupun
costuri ridicate și bineînțeles creează noi locuri de muncă și oportunități
profesionale. Întreprinderea socială nou înființată ajunge să folosească
mecanisme economice iar activitățile generatoare de profit au ca obiectiv
susținerea unor cauze sociale și deschid oportunități pentru grupurile
vulnerabile. Proiectul implică producători romi și angajează persoane greu de
integrat pe piața muncii.
Proiectul oferă șansa inserției persoanelor
defavorizate printr-un sistem lucru flexibil și care în același timp să le
permită să acumuleze informații și cunoștințe prin cursuri de formare
profesională, invatare la locul de muncă, cresterea competentelor TIC prin
utilizarea sistemelor informatice, cresterea competentelor de comunicare.
Intreprinderea militeaza pentru angajarea femeilor in
egala masura cu barbatii si va lua mereu masuri pentru combaterea discriminarii
de gen. Activitatea poate fi prestata în mod egal atât
de bărbați, cât și de femei. De multe ori femeile au fost nevoite sa renunte
sau si-au pierdut locul de munca din cauza responsabilitaților casnice si
cresterea copiilor.
Proiectul valorifică oportunitățile locale de
producție și propune soluții de rezolvare a problemelor locale transferând o
mare parte din profit către comunitatea care îl creează.
autor: Victor Nicolăescu, Responsabil bune practici, Societatea Națională de Cruce Roșie din România
Comentarii
Trimiteți un comentariu