INTREPRINDERI SOCIALE IN REGIUNEA SUD VEST OLTENIA – BUNE PRACTICI


La nivelul regiunii Sud Vest Oltenia, prin modele pozitive de întreprinderi sociale înființate în ultimii doi ani în cadrul proiectului “PHOENIX - responsabilitate prin economie sociala in regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia” se reliefează faptul că economia socială poate fi văzută ca o perspectivă fezabilă care servește scopuri sociale, dar și economice, se bazează pe principiile solidarității și sustenabilității și aduce beneficii multiple comunităților în care își desfășoară misiunea.

Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania, în calitate de solicitant și partenerul Asociatia pentru Dezvoltare Comunitara și Servicii Sociale implementeaza proiectul cu titlul “PHOENIX - responsabilitate prin economie sociala in regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia”, cu codul SMIS 2014+ 128024, proiect cofinanțat prin Axa prioritară 4. Incluziune sociala si combaterea saraciei, Obiectiv tematic 9: Promovarea incluziunii sociale, combaterea saraciei si a oricarei forme de discriminare, Prioritatea de investititii 9v: Promovarea anteprenoriatului social si a integrarii vocationale in intreprinderile sociale si economia sociala si solidara pentru a facilita accesul la ocuparea fortei de munca, O. S. 4.16: Consolidarea capacitatii intreprinderilor de economie sociala de a functiona intr-o maniera auto-sustenabila.

Proiectul “PHOENIX - responsabilitate prin economie sociala in regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia” se derulează în perioada 02 septembrie 2019 – 31 august 2022 și are ca obiectiv general dezvoltarea si consolidarea, in mediul urban si rural, a 21 de structuri de economie sociala capabile sa se auto-sustina, in cadrul carora se vor crea 105 locuri de munca, in vederea combaterii saraciei prin integrarea pe piata muncii a persoanelor din grupurile vulnerabile si dezvoltarea serviciilor locale. Prin proiect se urmareste astfel stimularea si incurajarea spiritului antreprenorial, dar si dezvoltarea economiei sociale in regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia. Valoarea proiectului este de 13.790.787,89 lei, 100% finantare nerambursabila prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 - 2020.

In perioada 01.04.2020 – 15.06.2020  s-a realizat inscrierea la programele de formare antreprenoriala specifica, pentru cursul Antreprenor in economie sociala COR 112032 si pentru cursul Manager intreprindere sociala COR 112036. Urmare a sustinerii examenelor de absolvire, un număr de 100 de persoane au fost certificate ca absolvenți, dintre care care 87 pentru cursul  Antreprenor in economie sociala si 13 pentru cursulManager intreprindere sociala.

În perioada 01 iulie 2020 – 31 august 2020 s-a desfasurat evaluarea planurilor de afaceri si anuntarea celor selectate spre a fi finanțate ce s-a organizat in baza unei proceduri transparente, echidistante și obiective. Persoanele ce au urmat cursurile de formare profesionala certificate in cadrul proiectului Antreprenor în Economie Socială sau Manager Întreprindere Socială au depus un număr de 65 de aplicatii pentru a participa la competitia de evaluare si selectie a planurilor de afaceri.

Întreprinderile sociale care au fost contractate la sfarsitul lunii februarie 2021 din regiunea S-v Oltenia pentru a primi ajutorul de minimis sunt CENTRUL DE TERAPIE SPORTIVA SI KINETOTERAPIE SRL, ASOCIATIA DE PUBLICITATE SOCIALA INFORMATI & IMPLICATI, ECOFIRE OLTENIA SRL, LORMAR FOOD SRL, ABCDARUL ALIMENTATIEI SRL, LARUBO DESIGN SRL,  OLTENIA TREK SRL.

La nivelul regiunii Sud Vest Oltenia, în conformitate cu datele prezentate în Registrul unic de evidență a întreprinderilor sociale se reliefează un număr de 298 întreprinderi de acest tip, cele mai multe fiind menționate în județul Dolj (127) și cele mai puține în județele Olt (22) și Mehedinți (29).

Județ

Număr întreprinderi sociale

Dolj

127

Gorj

49

Mehedinți

29

Olt

22

Vâlcea

71

TOTAL

298

 Din perspectiva populației aferente fiecărui județ se evidențiază faptul că exista o medie de 13,74 întreprinderi sociale la 100.000 locuitori la nivel regional. Județul Dolj are un număr de 18,37 întreprinderi sociale la 100.000 locuitori, iar județul Olt are cele mai puține întreprinderi sociale la 100.000 locuritori – 5,02.

Județ

Populație*

Număr întreprinderi sociale

Nr. întreprinderi sociale / 100.000 locuitori

Dolj

691276

127

18,37

Gorj

359883

49

13,61

Mehedinți

280888

29

10,32

Olt

438318

22

5,02

Vâlcea

397878

71

17,84

TOTAL

2168243

298

13,74

*Populația după domiciliu a județelor, municipiilor și orașelor, la 1 iulie 2018, Anuarul Statistic al României 2018, INS

 

Aspectele pozitive specifice întreprinderilor sociale

 ASOCIATIA DE PUBLICITATE SOCIALA INFORMATI & IMPLICATI

         ASOCIATIA DE PUBLICITATE SOCIALA INFORMATI & IMPLICATI are ca obiective economice crearea unui număr de 5 locuri de muncă; angajarea unui număr de 2 persoane din categorii defavorizate pe 2 dintre cele 5 posturi create prin proiect; scrierea și implementarea unui numar de trei proiecte  in perioada de implementare care sa vina in sprijinul persoanelor vulnerabile; realizare portofoliu de clienti.

Din perspectiva misiunii sociale, Asociatia vizeaza consolidarea coeziunii economice si sociale in comunitate; ocuparea fortei de munca; dezvoltarea  serviciilor sociale; promovarea si dezvoltarea economiei sociale; dezvoltarea de programe de sprijin prin inovare sociala pentru persoane ale comunitatilor locale pentru depasirea situatiilor de vulnerabilitate, dificultate sau marginalizare, dezvoltarea de programe pentru promovarea conceptului de dezvoltare durabila in comunitatile rurale si urbane, de promovarea educatiei ecologice, a tehnologiilor nepoluante si a solutiilor durabile de reducere a poluarii.

            Înființarea întreprinderii sociale  a  condus  la  dezvoltarea  unei  platforme  online  prin  intermediul  căreia  se  aduc  mai  aproape  de  comunitate problematici și acțiuni concrete care sprijină persoanele vulnerabile sau cu risc de excluziune socială, astfel încat nevoile acestor persoane să fie cunoscute de către comunitatea în care acestea trăiesc. Experiența  bogată  în  jurnalism  și  marketing  a  echipei  le  oferă  calitățile  necesare  pentru  a  implementa  cu  succes  campanii  de  marketing  și publicitate de succes. Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați. O parte dintre ei fac parte din grupurile vulnerabile vizate în implementarea proiectului social: persoane cu afecțiuni medicale grave și cu risc de excluziune socială cauzată de boală și sărăcie. Întreprinderea socială, datorita ajutorului de minimis  a achiziționat echipamente profesionale pentru realizarea de materiale audio-video, a creat un website atractiv pentru diseminarea materialelor scrise și audio-video, a închiriat și amenajat un spatiu de lucru optim desfașurării activității economico-sociale.

Asociația de Publicitate Socială Informați & Implicați a implementat in anul 2021 proiectul “Educație pentru dezvoltarea gândirii critice în paradigma: FAKE NEWS – RECUNOAȘTE ȘI VERIFICĂ”. Prin acesta 100 de elevi din mediul rural, judetul Dolj, au beneficiat de activitati de educatie nonformala, de premii si stimulente. Echipa Asociatiei Informati & Implicati continua si in anul 2022 proiectele de educatie in randul elevilor.  Proiectul depus pentru evaluare si finantare   la Consiliul Judetean Dolj/finantare nerambursabilă pentru activități nonprofit de interes județean pentru anul 2022 s-a clasat pe primul loc la domeniul „educatie si cultura”. Prin acesta 100 de elevi care apartin si comunitatilor dezavantajate beneficieaza de workshopuri, premii, activitati de educatie nonformala.

Asociația de Publicitate Socială Informați & Implicați înregistreaza contracte de servicii  de marketing și publicitate cu agenți economici locali.

De asemenea, Asociatia s-a focalizat pe promovarea activităților prin campanii sociale a partenerilor sociali ce au in centrul activității persoane sau/și grupuri vulenrabile:copii și tineri cu CES (cerințe educaționale speciale), copii și tineri cu down, copii si tineri cu risc de excluziune socială din cauza sărăciei, copii și tineri din sistemul de protecția copilului; redactarea de texte, realizare materiale campanii sociale; etc.

 CENTRUL DE TERAPIE SPORTIVA SI KINETOTERAPIE SRL

           Centrul de Terapie Sportiva și Kinetoterapie din municipiul Craiova, județul Dolj isi propune sa sprijine dezvoltarea economica si sociala durabila locala, prin: prestarea de servicii medicale intr-o maniera profesionista, la preturi competitive, care sa satisfaca nevoile clientilor; crearea de locuri de munca  si diminuarea somajului, inclusive pentru persoanele vulnerabile; reinvestirea a 90% din profit pentru dotarea spatiului de lucru cu alte echipamente performante si pentru cresterea numarului de beneficiari sociali; oferirea de servicii gratuite persoanelor aflate in dificultate.

             Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați (3 kinetoterapeuți, o femeie de servici și un contabil) și a realizat o dotare optimizata activitatilor de kinetoterapie (Aparat de analiză posturală și plantară computerizată, masa de tratament cu 8 secțiuni pentru detensionarea și mobilizarea tesuturilor, masa de tratament simpla, banda de mers, bicicletă de recuperare cu spatar, aparat pentru electroterapie, aparat de ultrasunet, aparat de vibromasaj, aparat de compresie, crioterapie si termoterapie, spalier pentru gimnastica medicala, mingi pentru gimnastica medicala, discuri pentru echilibru si propriecepție, benzi elastice pentru tonus muscular, gantere, kit de testare funcțională, instrument pentru mobilizarea asistată a tesuturilor moi, saltele pentru gimnastica medicală, tensiometru).

            Cu toate că numărul de pacienți este în creștere, veniturile totale înregistrate la începutul anul 2022 nu acoperă cheltuielile salariale și chiria spațiului de funcționare, acestea fiind acoperite de catre ajutorul de minimis (Incasarile pana în luna ianuarie 2022 erau de 2345 lei). Promovarea serviciilor se realizeaza în permanență în mediul on-line pe canalele de Facebook @KineticHubCraiova, Instagram kinetichub.craiova și Tik Tok @kinetichub, unde are loc cea mai mare parte din promovare. Prin intermediul acestor canale se distribuie un conținut educativ care vizează arii mari ale kinetoterapiei cum sunt problemele posturale, durerile de spate, exercițiile corective, etc. Intreprinderea sociala de asemenea, prezenți și la nivel local, pe ecranele autobuzelor care circulă în Craiova si la un club local de tenis, pentru a ajunge la o categorie cât mai largă de populație În prezent, se derulează parteneriate cu Asociația visuri si sperante unde oferim sesiuni de kinetoterapie copiilor cu autism si Crucea Rosie Filiala Dolj unde colaborează in cadrul Centrului de Zi.

 

ABCDARUL ALIMENTATIEI SRL

         ABCDarul Alimentatiei este din municipiul Râmnicu Vâlcea, județul Vâlcea și și-a focalizat misiunea pe crearea unui număr de 5 locuri de munca in primele 2 luni de implementare a proiectului, precum si realizarea unui număr de 275 meniuri complete vândute pe lună pana la sfarsitul primului an de implementare a proiectului. De asemenea, din perspectiva obiectivelor sociale se vizează 5 parteneriate cu școli și grădinițe, prin care ABCDarul Alimentației să ofere Workshop-uri gratuite copiilor; informare și conștientizarea comunității asupra fenomenului de obezitate în rândul copiilor și cu scopul de a preveni situațiile de dificultate economică ori vulnerabilitate ce pot duce la marginalizare sau excluziune socială; informare, conștientizare, responsabilizare privind risipă alimentară prin organizarea de workshop-uri culinare; promovarea vieții sănătoase prin alimentație în cadrul restaurantului prin producția și comercializarea unor preparate sănătoase. La nivelul dotării realizate, intreprinderea sociala, datorita ajutorului de minimis a achizitionat următoarele: bucătărie user friendly pentru workshop-uri culinare, bucătărie profesională pentru catering, sală de servit masa. Pe lânnga activitatile curente de preparare a hranei se ofera urmatoarele servicii workshop culinar pentru copiii cu varsta 6-10 ani, workshop culinar pentru adolescenti (11-18 ani), workshop culinar pentru adulti ( peste 18 ani), meniuri delivery nutritive și echilibrate caloric (3 mese cu 2 gustări zilnice), organizarea de evenimente private. La momentul actual, firma a ajuns să aibă o medie de 24.000 lei încasări pe lună (an 2022); sumă care susține întreprinderea, însă nu oferă posibilitatea de dezvoltare. Cea mai importantă latură socială a întreprinderii se va concretiza prin dezvoltarea cunoștiințelor și abilităților copiilor în vederea selecției, preparării și consumului alimentelor pentru o alimentație echilibrată (până în prezent s-au desfășurat 3 parteneriate cu grădinițe și ONG-uri)

 ECOFIRE OLTENIA SRL

Ecofire Oltenia este din comuna Rojiștea, județul Dolj și are ca obiect de activitate productia de brichete de foc din resturi vegetale, cu următoarele obiective: crearea unui numar de 5 locuri de munca; angajarea unui numar de doua persoane ce apartin grupului vulnerabil; atingerea unei productii de 560 tone brichete/an dupa primul an de functionare. Plecand de nevoia de promovarea dezvoltarii durabile in ramurile de productie, consum si gestionarea resurselor naturale la nivel individual, comunitar si organizatoric, infiintarea intreprinderii vizează sa valorifice resturi vegetale agricole prin transformarea lor in brichete, folosind astfel o resursa naturala, regenerabila transformand-o intr-un produs absolut necesar comunitatii. Întreprinderea sociala contribuie la educarea comunitatii in ceea ce priveste valorificarea resturilor vegetale si agricole astfel ofera posibilitatea achizitionarii de brichete in schimbul materiei prime. Se încearcă prin aceasta metoda sa determine membrii comunitatii sa inteleaga importanta și valoarea resturilor vegetale in contetxul în care în Romania, produsele pentru incalzirea locuintelor se folosesc pentru o perioada de aproximativ 6 luni /an, resursele naturale sunt limitate insa resturile vegetale exista si nu sunt valorificate eficient. Astfel, au fost create e locuri de munca pentru cei ce locuiesc in comunitatea in care își desfasoară activitatea si care fac parte din grupul vulnerabil, in zona neexistand locuri de munca.


Investitiile in mediul rural lispesc si astfel o mare parte a populatiei tinere apte de munca pleaca in strainatate pentru a-si putea intretine familiile ramase in tara. Intreprinderea sociala ECOFIRE OLTENIA SRL ofera posibilitatea oamenilor din comunitatea in care își desfășoară activitatea, sa transforme si sa valorifice resturile vegetale (coji, ramuri, crengi cu frunze, paie, coceni de porumb,joarda de vita de vie) pe care le obtin in urma anumitor lucrari agricole, in brichete de foc ecologice necesare incalzirii locuintelor. Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați: managerul intreprinderii; coordonator productie; responsabil vanzari/achizitie materie prima și 2 muncitori. Intreprinderea sociala ECOFIRE OLTENIA SRL dispune de urmatoarele echipamente de productie: uscator rotativ cu tambur, capacitate de uscare de 450 kg/h; SNEC alimemtare automata uscator; presa brichetat mecanica cu volante inertie si piston, capacitate de productie 300 KG/H; buncar dozare automata pentru presa de brichetat, capacitate 2,25 mc; Calculator all in one.

SC ECOFIRE OLTENIA SRL in primul trimestru al anului 2022, a produs o cantitate totala de 27 tone de brichete. Din totalul catitatii produse, 10 tone au fost date la schimb clientilor ce ne-au pus la dispozitie materie prima, diferenta de 17 tone a fost vanduta altor clienti. Întreprinderea a reusit sa incheie un numar de 5 parteneriate cu persoane fizice si agricultori in vederea asigurarii necesarului de materie prima pentru anul 2022. In domeniul interventiei sociale, intreprinderea sociala ECOFIRE OLTENIA SRL, s-a concentrat pe promovarea necesitatii inlocuirii lemnului de foc cu produse ce provin din resturi vegetale. Promovarea in randul comunitatii s-a facut prin organizarea de intalniri saptamanale. In anul 2021 au avut loc un numar de 12 intalniri la care au participat un numar total de 108 persoane. Participantii au primit pliante si mostre de produs, le-a fost explicat procesul de productie al brichetelor, materia prima folosita si eficienta din punct de vedere energetic precum si economia costurilor cu incalzirea locuintelor. In cadrul acestor intalniriilor s-a prezentat modalitatea prin care locuitorii din comunutatea in care ne desfasuram activitatea pot valorifica resturile vegetale prin transformarea lor in produse de incalzire. In urma parteneriatului incheiat cu scoala Nica Barbu Locusteanu din comuna Leu, la sediul fabricii a avut loc o intalnire cu elevii scolii gimnaziale, insotiti de profesorii lor. In cadrul intalnirii copiii au vizitat fabrica, au putut vedea procesul de productie, tipurile de materie prima folosita, fluxul privind procesul de productie, au primit moste de produs, li s-au oferit informatii si carti despre reciclare si s-a pus accentul pe refolosirea resturilor vegetale. Intalnirea organizata fiind in preajma sarbatorilor pascale, intreprinderea sociala ECOFIRE OLTENIA SRL a oferit participantilor carti, rechizite cu tematica protectia mediului si dulciuri.

 LORMAR FOOD SRL


LORMAR FOOD SRL din orașul Filiași, județul Dolj este o întreprindere socială cu activități specifice realizării de produse de patiserie intr-un cadru mobil amplasat pe o platforma stradala. Întreprinderea socială vizează următoarele obiective economice: consolidarea coeziunii economico-sociale a zonei de implementare a proiectului (orașele Filiasi și Craiova cât și zonele rurale inconjuratoare, mare parte dintre acestea fiind puternic afectate de desfiintarea industriei); îmbunătățirea condițiilor de viață prin acordarea de sprijin personalizat, urmărind asistarea persoanelor din grupuri vulnerabile în funcție de nevoile specifice ale fiecărei categorii pentru care se realizează interventia; creșterea gradului de ocupare a forței de munca prin angajarea de tineri care părăsesc sistemul institutionalizat de protecție a copilului  și  persoane provenind din familii fără posibilitate financiara sau cu posibilități limitate (mame singure) ceea ce va sprijini dezvoltarea economica și capacitatea de autosustinere financiara personala sau a familiei; oferirea de oportunitati economice pentru producatorii locali de materii prime necesare functionarii patiseriei; promovarea practicarii unui stil de viața sănătos atât la nivel educational (prin seminare, dezbateri publice), recreational (proiecte educativ-recreative organizate) cât și practice (ateliere de gatit pentru copii și adulti, oferirea de produse de patiserie-cofetarie diverse și sanatoase); dezvoltarea unor atitudini proactive și participative în rândul populatiei și a beneficiarilor de servicii sociale; realizarea unor parteneriate privat-public cu autoritățile statului, autorități de invatamant și alte autorități sau institutii publice active în domeniul asistentei sociale, cât și privat-privat cu diverse institutii private, ONG-uri, organizații religioase, asociatii sportive, în vederea colaborarii și rezolvarii problemelor sociale; pe termen scurt se vizează dezvoltarea unei relaţii de încredere cu clienţii, astfel încât promovarea produselor de patiserie-cofetarie  să se realizeze  în primul rând prin recomandari si servicii de calitate. Pe termen mediu şi lung, întreprinderea social urmărește dezvoltarea unei afaceri profitabile şi populare în zona de implementare, creşterea numărului de clienţi cu 50% în primul an prin programe de fidelizare (promoţii 2+1, jucării cadou, zile cu degustări, evenimente recreativ-educative, participare la evenimente de street-food) si obtinerea unei rate a profitului de minim 10%.

Misiunea socială este reflectată de patru direcții principale: 1. Oferirea a 5 locuri de muncă, din care cel puțin 2 pentru persoane din grupul vulnerabil și creșterea numărului lor pe parcursul dezvoltării afacerii; 2. Promovarea unui stil de viaţă sănătos. Entitatea de economie sociala va incuraja şi educa gusturile oamenilor către o nutriţie diversificata benefică sănătăţii atât prin produsele oferite cât şi prin organizarea de seminarii şi conferinţe pe domeniul stil de viaţă sănătos, proiect realizat în colaborare cu nutriţionişti şi medici specialişti în acest domeniu. Se va dezvolta o acțiune sustinuta și constanta pentru informarea și incurajarea clientilor și beneficiarilor directi asupra practicarii unui stil de viața sănătos din toate punctele de vedere(fizic, nutritional, familial, mental, spiritual) cu precadere pe beneficiile unei nutritii echilibrate, sanatoase, diversificate, bazata pe cereale, fructe și seminte oleaginoase, nuci, legume și leguminoase, alimentatie ovo-lacto-vegetariana(care include și consumul de ouă și lapte) sau vegetariana(care se bazează doar pe ingrediente de natura vegetala); 3. Organizarea a cat mai multor evenimente pentru grupurile vulnerabile din grupul tinta/comunitate precum si  sprijinirea  unui numar cât mai mare de familii nevoiase/copii/persoane în nevoie începând cu cel de-al doilea an de funcționare. Organizarea de activități educativ-recreative împreună cu copiii din din diverse medii sociale. 4. Constientizarea comunității asupra nevoii de a se implica în ajutorarea cazurilor sociale și de a participa activ, prin cumpararea produselor, donatii sau voluntariat, la dezvoltarea proiectelor specifice aceastor categorii.

Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați: administrator, 2 patiseri, 1 tehnician nutritionist, 1 ajutor bucatar. Două dintre persoanele angajate sunt din categoria persoanelor vulnerabile – doamne din familii cu venituri variabile, mame care găsesc cu greu un loc de munca, având nevoie de un program mai flexibil pentru supravegherea copiilor, iar o alta doamna este mama a cinci copii, soțul având și probleme de sănătate. Intreprinderea sociala, datorita ajutorului de minimis  a achizitionat următoarele: o rulota dotata cu echipamente de patiserie-cofetarie(cuptor patiserie cu dospitor, frigider, aragaz, aparat tarte, aparate vafe, mese inox, malaxor, mixer planetar, dulapuri frigorifice, dulapuri depozitare marfa, robot bucatarie, vitrina prezentare, casa de marcat, tavi prajituri); un autoturism pentru aprovizionare, proiecte sociale, tractare rulota; un laptop pentru activitati de promovare. Produsele de baza care sunt fabricate și comercializate sunt: briose cu diverse arome, cu fructe și nuci și diverse creme sau topping-uri, dulci sau sarate; batoane de cereale și prăjituri raw-vegan cu fulgi de cereale, fructe, nuci, miere sau zahăr brut, ciocolata etc.; placinte (tarte) cu fructe, crema, ciocolata, nuci, vegetariene, dulci sau sarate; wafe cu diferite topping-uri, dulci sau sarate; gogoși la cuptor cu diferite topping-uri; branzoaice, covrigi, spirale cu brânza și cașcaval, saratele, fursecuri, eclere; prăjituri de casa; cozonac. În perioada martie 2021-martie 2022, numărul de clienți care a cumpărat produse de patiserie de la Rulota Speranței a fost de aproximativ 2000-2500 persoane. Conform rapoartelor fiscale din aceasta perioada, numărul de bonuri fiscale a fost de 4146, însă mulți dintre clienti au cumpărat de mai multe ori, fiind încântați de produsele și de programele de fidelizare oferite (degustari, evenimente recreativ-educative). (astfel s-a estimat un numar de aprox. 2000-2500 clienți). La sfârșitul anului 2021, profitul înregistrat de unitate a fost de 16 092,43 lei.

În privința rezultatelor sociale se evidențiază organizarea proiectului „Orășelul sănătății” în Parcul Central al orașului Filiasi,  împreună cu Asociația pentru Sănătate, Educație și Famile(A.S.E.F.), Asociația „Exploratori pentru viitor”, Asociația Amicus și SC Valery Soap SRL. Astfel, s-a reușit organizarea unei campanii mobile (o zi pe saptamana) în Craiova și Filiași in birouri, magazine,  la domiciliu, precum și în satele/comunele din imprejurimi, localnicii având posibilitatea să-și măsoare tensiunea arteriala, pulsul și nivelul de oxigenare și sa achiziționeze cărți și brosuri sau sa le primeasca gratuit (in funcție de posibilitățile materiale), despre diverse subiecte referitoare la sănătate și stil de viața, familie, educatie, spirituale(cărțile sunt publicate de către Editura Viața și Sănătate Bucuresti). Campania mobila face parte din proiectul „Impreuna pentru o sănătate mai buna”, organizat împreuna cu Asociatia pentru Sănătate, Educatie și Familie (A.S.E.F.) și Asociatia Amicus. Proiectul include și amplasarea unui stand unde oamenii participa la mini-seminarii despre stil de viața sănătos, familie, educatie, spiritualitate, își masoara tensiunea arteriala, achizitioneaza/primesc gratuit cărți sau brosuri cu diverse subiecte referitoare la un stil de viața sănătos. Standul este amplasat în fiecare săptămâna în orașul Filiasi, dar și în alte locatii unde este posibil, în acord cu autoritățile locale: Craiova, Baile Herculane, Slatina, Turnu Severin etc. Alte rezultate sociale menționate de întreoprinderea sociala sunt: participarea la Târgul de Crăciun – decembrie 2021 în colaborare cu Asociatia „Visuri de om mare” și cu Liceul Tehnologic „Dimitrie Filisanu” Filiasi; participarea și oferirea de sprijin la organizarea cursului de prim-ajutor „Părinți salvatori” în cadrul Bisericii Adventiste de Ziua A Șaptea Filiași/Brădești/Bâlta, Bisericii Baptiste Filiași și Liceului Teologic Adventist Craiova. La curs au participat elevi/părinți/profesori care au beneficiat de instruire în acordarea primului ajutor în caz de înec cu alimente la copii sau stop cardio-respirator; Oferirea periodica a produselor de patiserie-cofetarie diverselor persoane aparținând grupurilor vulnerabile (familii cu mulți copii, romi cu posibilități financiare reduse, oameni ai strazii, bătrâni), precum și pachete cu alimente, haine, mobilier, incaltaminte etc.; Mâncare calda, produse de patiserie-cofetarie, îmbrăcăminte și incaltaminte au fost oferite și oamenilor strazii care ajung prin gara orașului Filiasi, pe tot parcusrsul iernii în colaborare cu Asociatia “Exploratori pentru viitor” și Biserica Adventista de Ziua a Șaptea; participarea la proiectul “Cityhunt” în Craiova împreuna cu copii din diverse medii sociale din judetele Dolj, Gorj, Valcea și Mehedinti, proiect realizat în parteneriat cu Asociatia “Exploratori pentru viitor”.

Misiunea și conceptul activitatii intreprinderii de economie sociala sunt unice pe piața locala și regionala, implica toate categoriile sociale și promovand inovarea sociala. Gradul de unicitate al proiectului, atât prin produsele comercializate cât și prin activitatea recreativ-educationala, seminare/targuri/proiecte recreative/ateliere de gatit/conferinte/proiecte de voluntariat realizate în colaborare cu unități publice și private, ONG-uri  pentru promovarea unui stil sănătos de viața, vor constitui o pista de lansare și pentru alte acțiuni asemănătoare.

 Intreprinderea sociala nou infiintata propune și va realiza proiecte care asigura implicarea întregii comunități, inclusiv a grupurilor vulnerabile. Vom încerca incheierea a cât mai multe parteneriate public-privat și privat-privat, implicarea autoritatilor statului și a mediului de afaceri local/regional pentru implementarea unor proiecte statornice și inovatoare atât pentru comunitate cât și pentru grupurile vulnerabile. Intentionam constientizarea comunității asupra nevoii de a se implica în ajutorarea cazurilor sociale și de a participa activ, prin donatii sau voluntariat, la dezvoltarea proiectelor specifice aceastor categorii.

 LARUBO DESIGN SRL

 

LARUBO DESIGN SRL din Municipiul Râmnicu Vâlcea, Județul Vâlcea are activități specifice de creație și producție vestimentară, prin introducerea pe piata a unor modele de tip unicat, inovare prin modelele create.


Misiunea socială este orientată către 3 direcții principale: crearea de locuri de munca pentru persoane din grupuri defavorizate: 1. persoane cu dizabilitati, persoane monopaternale, persoane pensionare care au nevoie de un extra-venit sau tineri absolventi care nu isi gasesc de lucru datorita lipsei de experienta etc.; 2.  Solidaritate si incluziune:  prin oferirea de trainnguri la locul de munca si specializarea la locul de munca (nefiind neaparat nevoie de experienta pentru anumite posturi)  si prin promovarea cooperari intre toate nivelele si prin sprijinirea implicarii in cadrul comunitatii; 3. Conditii de munca echitabile prin oferirea de locuri de munca sigure si adaptabile in functie de nevoile persoanelor din grupurile defavorizate.

Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați: 3 croitori, 1 manager general și 1 sef productie (din cei 5 angajati, 2 sunt persoane vulnerabile pentru care s-au intocmit anchete sociale). Întreprinderea socială a utilizat ajutorul de minimis pentru achiziționarea următoarelor: laptop, birou, etajera, masa de calcat industriala, fier de calcat industrial, masina de cusut liniara (2 bucati), masina de cusut surje (1 bucata), masina de cusut feston (2 bucati),1 masina croit, manechini croitorie (2 bucati), manechini prezentare (2 bucati), scaune lucru (10 bucati), imprimanta, telefon mobil. Intreprinderea sociala vinde produsele realizate in atelier atat online prin intermediul site-ului oficial www.larubo.ro,  dar si in showroomul din cadrul atelierului ca urmare a cererii mare de la nivel local. De asemenea, se oferă clientiilor atat produsele de serie, dar si posibilitatea personalizarii produselor deja existente sau crearea unor produse special create pentru ei, cu deign unic. S-a introdus pe site, pe langa articolele destinate evenimentelor speciale de tipul, nunta, botez, cununie, petreceri, si o gama de pijamale si treninguri, intitulata LOUNGEWEAR. De la inceputul activitatii, au fost realizate cateva colectii: Cocktail, Evening, Bridal, Limited Edition si Loungewear.  Pentru fiecare dintre ele su fost derulate realizat sedinte foto si campanii de promovare online pe Facebook, Instagram si Google, in scopul lansarii si promovarii brandului Larubo pe piata romaneasca, pentru constientizarea si intarirea imaginii de brand, toate aceste actiuni de marketing avand ca scop final cresterea vanzariilor, lucru care s-a si vazut mai ales odata cu ridicarea restrictiilor.

Din punct de vedere social, întrepărinderea sociala a oferit ajutor copiilor de la Centru pentru Copii cu Dizabilitati Babeni, Valcea, cadouri cu ocazia sarbatorilor Pascale si de Craciun si s-a reciclat selectiv , iar reciclabilele au fost donate in scopul ajutorarii copiilor nevoiasi din judetul Valcea, prin Furnicute catre ,,Asociatia Copii fara Copilarie”, din județul Valcea.

 OLTENIA TREK SRL


OLTENIA TREK SRL din orașul Horezu, județul Vâlcea, întreprindere socială cu activități specifice comercializării produselor tradiționale prin utilizarea unor platforme mobile vizează consolidarea coeziunii economice prin operaționalizarea întreprinderii sociale nou inființate, identificarea și valorificarea resurselor locale pentru un impact pozitiv în procesul de dezvoltare durabilă pe toate cele trei dimensiuni: mediul natural, mediul social și mediul economic, oferirea unei platforme comune de reprezentare și vânzare pentru micii producători din Oltenia de Sub Munte, precum și consolidarea coeziunii economice prin integrarea în lanțul de vânzări a minim 5 producători locali aflați în situație de risc de a-și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice. Misiunea socială a întreprinderii sociale urmărește cinci direcții de acțiune: ocuparea forței de muncă din regiunea Sud-Vest Oltenia prin oferirea unei alternative de ocupare și (re)integrare în comunitate a minim două persoane cu risc de excludere; oferirea posibilității ca micii meșteșugari care sunt în acest moment în pericolul de a își încheia activitatea, inclusiv meșteșugarii romi, să poată vinde și produce în continuare; atragerea forței de muncă necalificată (în vederea calificării) și dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor profesionale pentru persoanele dezavantajate angajate în cadrul echipei „Produs în Oltenia de sub Munte” care să le permită ca după o perioadă de 12 luni să facă faţă cerinţelor oricărui loc de muncă similar, prin cursuri de formare profesională, invatare la locul de muncă, cresterea competentelor TIC prin utilizarea sistemelor informatice, cresterea competentelor de comunicare, negociere, a abilitatilor lingvistice; încheierea de  parteneriate sociale; organizarea de activitati recreative și de formare cu copii din medii defavorizate sau vulnerabile.

Ȋntreprinderea socialӑ funcționeazӑ cu un numӑr de cinci salariați, un administrator, un coordonator vânzari și trei vânzători. Au fost realizate 4 cursuri de formare profesională de vânzător. Două dintre persoanele angajate sunt din categoria persoanelor vulnerabile, șomeri de lungă durată neindemnizați. Una dintre aceste persoane este suferindă de epilepsie, iar salariul oferit este singura sursă de venit în acest moment în cadrul familiei, altă persoană este singură întreținătoare de familie cu un copil. Intreprinderea socială, datorita ajutorului de minimis  a achizitionat următoarele: rulotă pentru magazin cu produse tradiționale; sistem mobil de facturare și emitere bonuri fiscale; imprimantă pentru proiect; imprimantă etichete pentru produse; 2 laptop-uri pentru gestionarea proiectului și a vânzărilor; aparat foto pentru fotografii produse in mediul online; mobilier magazin si rulota; hard Disk extern pt salvarea bazei de date și a fotografiilor obiectelor pentru vanzare; site de vânzări în mediul online www.olteniasubmunte.ro; tocător carton pentru ambalaje; două roți de olărit pentru demonstrații și educație non-formală cu copiii.

Întreprinderea socială realizează venituri prin intermediul magazinului și a rulotei pentru comert ambulant și prin participarea la diverse targuri de profil precum si a site-ului. O parte dintre producătorii locali se regăsesc cu produse atât în cadrul magazinului cât și pe site-ul de vânzări. Până la sfârșitul lunii iunie 2022, întreprinderea a avut o cifră de afaceri de aproximativ 17000 de lei activitatea propriu zisa incepand din luna iulie 2021 dupa ce s-a achiziționat aparatura necesară. Latura socială a proiectului este concretizată prin activități recreative și de educație non-formală pentru copiii  din familii vulnerabile. Primul acord de parteneriat a fost semnat cu Primăria Orașului Horezu pentru realizarea de activități în Centrul de zi pentru copii –Săliște. Urmează încheierea dei parteneriate cu mai multe ONG-uri din zona socială, cu care se vor realiza activități de formare și creativitate cu copiii proveniți din familii aflate în situații de risc social sau din centrele de plasament. In acest sens se au în vedere a se incheia protocoale cu Fundtaia Inima pentru Inima si Fundatia World Vision Romania.

Proiectul îmbracă forma inovației, dezvoltă și optimizează procese prin crearea de noi piețe, diversifică linia de produse și servicii existente, descoperă noi resurse și înlocuiește resurse care presupun costuri ridicate și bineînțeles creează noi locuri de muncă și oportunități profesionale. Întreprinderea socială nou înființată ajunge să folosească mecanisme economice iar activitățile generatoare de profit au ca obiectiv susținerea unor cauze sociale și deschid oportunități pentru grupurile vulnerabile. Proiectul implică producători romi și angajează persoane greu de integrat pe piața muncii.

Proiectul oferă șansa inserției persoanelor defavorizate printr-un sistem lucru flexibil și care în același timp să le permită să acumuleze informații și cunoștințe prin cursuri de formare profesională, invatare la locul de muncă, cresterea competentelor TIC prin utilizarea sistemelor informatice, cresterea competentelor de comunicare.

Intreprinderea militeaza pentru angajarea femeilor in egala masura cu barbatii si va lua mereu masuri pentru combaterea discriminarii de gen. Activitatea poate fi prestata în mod egal atât de bărbați, cât și de femei. De multe ori femeile au fost nevoite sa renunte sau si-au pierdut locul de munca din cauza responsabilitaților casnice si cresterea copiilor.

Proiectul valorifică oportunitățile locale de producție și propune soluții de rezolvare a problemelor locale transferând o mare parte din profit către comunitatea care îl creează.


autor: Victor Nicolăescu, Responsabil bune practici, Societatea Națională de Cruce Roșie din România

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

GRADINA URBANĂ SD. SUSTAINABLE SERVICE IN DS

GRĂDINA URBANĂ SD - Parcul Nicolae Romanesu

CELE MAI BUNE PRACTICI PRIVIND INFIINTAREA DE INTREPRINDERI SOCIALE IN REGIUNILE VEST, CENTRU SI NORD-VEST – PROIECTUL ARGUS